Miért fontos a klímanyomás?
A légkondicionáló rendszer alapja a hűtőközeg-körforgás, amely kompressziós és tágulási folyamatokon megy keresztül, amelyet hőcsere követ. A rendszernyomás kulcsfontosságú szerepet játszik e folyamatok megfelelő működésében. A túl magas nyomás a rendszer túlmelegedéséhez, a kompresszor vagy a kondenzátor károsodásához vezethet. A túl alacsony nyomás a hűtőteljesítmény csökkenését eredményezi, és levegő vagy nedvesség bejutását is okozhatja a rendszerbe, ami korrózióhoz és egyéb károkhoz vezethet.
A légkondicionáló rendszer nyomása a hűtőközeg típusától (R134a vagy R1234yf), a környezeti hőmérséklettől és a rendszer terhelésétől (pl. a ventilátor fordulatszámától) függ.
Indikatív nyomásértékek:
Alacsony nyomás (alacsony nyomású oldal – a közeg tágulása után):
Környezeti hőmérsékleten 20-25°C: 1,5-2,5 bar.
Magasabb hőmérsékleten (30-35°C): 2,0-3,0 bar.
Nagy nyomás (nagynyomású oldal – a hűtőközeg tömörítése után):
20-25°C-os környezeti hőmérsékleten: 8-12 bar.
Meleg időben (30-35°C): 12-17 bar.
Érdemes megjegyezni, hogy a fenti értékek a jármű specifikációitól és a klímaberendezés típusától függően változhatnak.
Mit jelentenek a helytelen nyomásértékek?
1. Túl magas a nyomás a nagynyomású rendszerben:
Okok: felesleges hűtőközeg a rendszerben, eltömődött kondenzátor vagy hűtőventilátor és elégtelen hőátadás a kondenzátorban.
Következmények: A kompresszor túlterhelése, a rendszer alkatrészeinek károsodásának veszélye.
2. Túl alacsony nyomás a nagynyomású rendszerben:
Okok: elégtelen hűtőközeg, szivárgás a rendszerben és a kompresszor károsodása.
Következmények: A hatékony hűtés hiánya.
3. Túl magas a nyomás az alacsony nyomású rendszerben:
Okok: Elszennyeződött elpárologtató, felesleges hűtőközeg, probléma a tágulási szeleppel.
Következmények: Nem hatékony hűtés, a kompresszor túlzott terhelése, a rendszerben lévő vezetékek eltömődése.
4. Túl alacsony nyomás az alacsony nyomású rendszerben:
Okok: hűtőközeg-szivárgás, a tágulási szelep hibás működése és a rendszerben lévő vezetékek eltömődése.
Következmények: A hűtés hiánya, a kompresszor lefagyása.
Összefoglaló
Az autó klímaberendezésében a megfelelő nyomás a hatékony és problémamentes működés kulcsa. A túl magas és a túl alacsony nyomás egyaránt komoly műszaki problémákhoz vezethet. Ezért a rendszer rendszeres ellenőrzése, szervizelése és a rendszer tömítettségének gondozása elengedhetetlen.